onsdag 10 december 2014

Mitt sätt att angripa uppgiften

Jag har valt den mer fria och konstnärliga uppgiftsinriktningen. Jag ville göra det för jag ville gå mer på egna idéer och inte efter det ''vanliga'', som t.ex. en skål.

De förväntningar jag har på uppgiften är att det ska vara något utmanande och nytt för mig, och inte något som man bara följer en mall att göra utan går på egna idéer och lösningar. De förväntningar jag har på mig själv är såklart att lyckas att skapa det jag har tänkt på ett bra och snyggt sätt och också att jag lär mig saker som jag kan ha nytta av om jag någon gång i framtiden vill bygga något i ståltråd eller bara behöver komma på nya sätt att lösa problem och testa mig fram!

Min idé är att bygga en fågel i ståltråd blandat i lite olika färger för att få den att se riktigt häftig ut och att om någon  går förbi och ser den att de tänker ''wow vilken cool fågel'' eller liknande.
Jag tog ingen riktig inspiration från någon annan än mig själv, dels för jag inte hittade någon cool fågel gjord i trädslöjd på internet och dels för jag ville gå efter min egen fantasi. När jag kom på idén satt jag och försökte komma på något jag skulle göra, jag ritade mest skålar i olika former som jag tyckte skulle bli häftiga. Men jag ville göra  något annat än en skål så jag började skissa lite på fri hand och fick fram en fågel som jag tyckte skulle bli riktigt häftig att göra i trådslöjd.
Jag hade ungefär 4 skisser, 3 var på skålar i olika former och  1 var på en fågel. Jag valde  bort fåglarna för jag tyckte de var för traditionella och jag ville ha något riktigt häftigt men fortfarande en touch av det traditionella. Jag har också använt mig av de färgerna jag har valt för att jag tycker att de har passat in bäst enligt mig, den är färger som jag personligt gillar och jag tycker att de har passat in riktigt bra i denna uppgift.
Jag hade först tänkt att göra en hök men stora ståtliga vingar men när jag insåg att den skulle bli lite kort och tjock och det inte var så mycket tid för att göra vingar kom jag på idén att det kunde bli en Kiwi fågel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar