onsdag 10 december 2014

Formspråk och tolkning

Uppgift A

1. Jag har valt Bild 4 och Bild 5
I Bild 4 ser jag mycket traditionellt, jag kopplar det till luffarslöjd för det känns som något de skulle ha gjort till något eller några av hushållen de var hos. Det är en brödkorg som inte är gjord för någon konstnärlig synpunkt utan för användning, fast det behöver ju inte bara vara en brödkorg utan någon form av korg eller skål men fortfarande för funktionellt syfte. Den har inte  något särskilt tema utan är till för då som ett köksredskap.
I Bild 5 ser jag dock både konstnärligt och funktionellt, det är mycket färger i den och den är formad som en indianhydda, även fast den har ett funktionellt syfte kopplar jag den inte till traditionellt för luffarna hade inte färgtråd för det var för dyrt så det ser ut som ett mer modernt hantverk som då är till för värmeljus, som en liten hydda med en brasa i. Temat som jag skulle kunna tänka mig att det passar till är då något man kan ha på vinter, dels för att de ger av varma färger och att värmeljus är  något man brukar ha.

2. 
På Bild 4 ser jag att personen som har gjort den har lagt ner mycket tid på att få den symmetrisk. Man ser att det är en erfaren hantverkare som har gjort den och inte  någon som  gör den för första gången. Han har bara använt vanlig silvrig ståltråd med inga särskilda mönster, det kanske är bra för ändamålet som den är skapad för men den ser inte så levande ut. Om den hade fått lite färg så tror jag att den skulle bli mycket mer tilltalande.
På Bild 5 ser jag att han har använt formgivningen och färgerna för att få den att utstråla värme och se ut som en indianhydda, jag tycker att det är ett mycket kreativt sätt att istället för att bara göra som en liten tråkig färglös skål att istället använda sig av färger och former för att få den att se tilltalande och väldigt häftig ut.

Uppgift B

1.
Om man ska jämföra någon av bilderna med min idé tycker jag att det är mannen som åker på motorcykeln (Bild 1). När han har gjort den har han säkert tänkt att han vill göra en häftig skulptur som många kommer tycka är cool, såsom jag har tänkt när jag har gjort min. Den saknar också funktionellt syfte såsom min och är enbart konstnärlig. Även fast min har olika färger och mannen som åker på motorcykeln (Bild 1) inte har några är det den som jag tycker liknar min mest. Vi har båda en skulptur som bara är då till för att man ska se på den. Skillnaderna är då att han inte har använt några färger och att han har gjort en mer traditionell sak än vad jag har gjort även om han har haft en mer konstnärlig inriktning såsom jag. 

2.
Jag tycker att den kan vara kopplat lite till både och, fast mest till vår kultur. Det är en skulptur av en fågel som skulle kunna ha  gjorts var som helst. Fast det beror också lite på hur man gör den, eftersom den har mycket färger passar den bäst till vår kultur där vi har pengar till att köpa de lite dyrare trådarna men de i Kimilili behöver tjäna pengar på de sakerna de gör genom att sälja dem och den ståltråden som dem har är oftast den som de har hittat. Jag tror att det är fler här som köper skulpturer som inte är användbara utan bara för syns skull, än i Kimilili. Där är det fattigt och det köps bara det som behövs. Jag tror därför att i deras kultur har de lärt sig att man bara ska skaffa de saker som verkligen behövs och att de därför inte är så intresserade i såna här saker. Fast jag tror säkert att de skulle tycka att det var en rolig grej som de med mer pengar skulle köpa. Men jag tror att det är fler här som vill spendera pengar på skulpturer och dylikt och därför tror jag att det hör till bår kultur mer än deras.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar