tisdag 10 december 2013

Reflektion och ämnesspecifika begrepp

        Slöjdkniv

En slöjdkniv är till för att slöjda. Den har ett sylvasst kort blad som är perfekt för att t.ex. tälja och snida med. Jag har använt slöjdkniven för att tälja till min smörkniv och för att gröpa ur min krympburk.

                     Karvsnittskniv

Karvsnittskniven är till för att sköra karvsnitt. Den är till för att lätt skära bokstäver, dekorationer och mönster och det gör den genom att ha ett rakt egg och tydlig spets. Jag har använt den lite (hittills) till att göra min initial till min smörkniv men kommer kanske också använda den till min krympburk.

                     Brytbladskniv

En brytblads kniv är tänkt för att användas i material som inte kräver så mycket kraft att skära i som papper, papp, skinn, läder och trä. Den används mest inom olika hantverk men också paketering och upp paketering. Bladet kan skjutas fram och när dess egg blir slö så bryter man av en bit vid skårorna och får ett nytt vasst egg. Jag har inte använt brytbladskniven i mitt arbete. 

                       Schablonkniv

Den används ungefär som en karvsnittskniv bara att den är till för att göra finare och mindre detaljer när man slöjdar. Jag har använt den mer än karvsnittskniven på mina initialer och kommer förmodligen att använda den på min krympburk.

                       Getfot

En getfot är ett slags stämjärn som används vid detaljsniderier. Den anses inte vara lika proffsig som karvsnittskniv och schablonkniv för det är lättare att göra snideri med den. Jag har inte använt getfoten i mitt arbete.

                       Svarvskölp

En svarvskölp använder man när man ska svara olika saker. Det finns olika sorters svarskölpar beroende om man vill grovarbeta det man vill svara eller om man vill ha lite mindre detaljer. Jag har inte hunnit svarva än men om jag skulle gjort det skulle jag först använt en lite grövre till att få till min trollstav till en storlek som jag kan börja lägga in lite detaljer i och göra olika storlekar framme på den och bak på den.

                       Lockbettel

En lockbettel är ett huggjärn som används när man ska göra djupa och trånga hål på det man svarar och om man vill ta av en bit av det man svarvar. Jag har inte svarvat än men om jag skulle ha använt en lockbettel så skulle jag ha använt den om jag märkte att min trollstav var för lång och jag ville ta av en bit eller om jag ville ha en skåra in på någon plats för att det skulle bli snyggare eller passa bättre på trollstaven.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar